מה זו חרדה שלאחר הלידה?

חרדה היא תחושה של פחד מפני משהו לא מוגדר או שאין סיבה אמיתית לפחד ממנו.

חרדה לאחר לידה תופיע בד"כ (יש יוצאות מהכלל..) לאחר תקופת ההסתגלות של  האישה לתפקידה החדש כאם.

חרדה כללית – יכולה להתבטא במינון לא נכון של דאגנות – תחושה שאני אמא לא מספיק טובה או לא עושה מספיק עבור התינוק, חשש להיפרד מהתינוק ולהשאיר אותו עם הבעל או עם מישהו אחר, כשיר, שיכול לטפל בתינוק. תיגש פעמים רבות מידי למיטת התינוק כדי לבדוק שהכל בסדר איתו, כאשר אין סיבה מוצדקת לכך (ילד חולה, השגחה מיוחדת וכד'). תמעט לחשוף אותו לאנשים אחרים, להוציא אותו לסביבה כדי שלא "ידבק במחלות" או בכדי שלא "יגעו בו" וכד'.

התקפי חרדה – התקפי חרדה יכולים להתבטא בנשימות מהירות, דופק מואץ, הזעה, תחושה של "משהו רע עומד לקרות" וכד'. בהתקף חרדה לפעמים התחושה היא שעוד רגע עוברים התמוטטות עצבים וזו חוויה שנתפסת כמפחידה (עוד רגע יקרה משהו רע…).

מצב נוסף הוא ביצוע טקסים שונים שכביכול ישמרו על האם או על התינוק.

סוגי טיפול קיימים

יש סוגים רבים של טיפול. מישהי שחווה חרדה/התקף חרדה או ביצוע טקסים להפחתת חרדה צריכה לבחור בדרך הנכונה לה ולפעמים גם לשלב סוגים שונים של טיפולים.

טיפול תרופתי (אפשר לפנות לרופא המשפחה או לפסיכיאטר).

טיפולי NLP, דימיון מודרך, CBT וכד'.

טיפולים אלטרנטיביים/פורמולות טבעיות.

<p>מה לעשות כשאת מזהה שאת בחרדה או התקף חרדה – טיפים שלי להפחתת חרדה דרך דימיון מודרך שפשוט עובדים 🙂</p>

אם מופיעה חרדה – לדוגמא, אם את חוששת להשאיר את התינוק בידיה של המטפלת/אמא, בעל או כל מישהו אחר שיכול לטפל בו ושהוא כשיר לטפל ואת יודעת שאפשר לסמוך עליו. השתמשי בדימיון – דמייני מה יקרה כאשר תשאירי את התינוק איתה/ו לשעה אחת, כאשר את הולכת לסידוריך, חוזרת בחזרה והכל בסדר – שימי לב לתחושות שעולות בסוף תהליך הדימיון, כאשר את חוזרת ומגלה שהכל בסדר, התינוק שמח לראותך ואת ממשיכה את סדר היום השגרתי שלך. השלב הבא, לאחר הדימיון, יהיה להשאיר בפועל את התינוק בהשגחה של המטפלת ולצאת מהבית למקום קרוב ולאחר כמה דקות לחזור בחזרה. השלב הבא יהיה להגדיל את הזמן ולהיפגש עם אנשים נוספים כשאת לבד כאשר התינוק נשאר בידי המטפל/ת.

אם קשה לך לחשוף את התינוק לאנשים אחרים, גם כאן, אפשר להתחיל קודם בלדמיין איך המצב יראה לאחר חשיפה שכזאת ואיך המצב יסתיים בטוב, כאשר את והתינוק שמחים ולאחר מכן להתחיל לחשוף אותו בהדרגה לסביבה.

אם את מוצאת את עצמך יותר מידי פעמים הולכת לבדוק אם הכל בסדר עם התינוק כשהוא ישן (ושוב, אם אין סיבה מיוחדת שבגללה אמורים לדאוג), את יכולה להתחיל לספור את הפעמים שאת הולכת לבדוק את מיטתו ולהפחית בהדרגה את מספר הביקורים למספר שמקובל עליך ושאת מחליטה עליו מלכתחילה.

אם מופיע התקף חרדה – הדבר הראשון הוא להיות מודעת לכך שאת בהתקף חרדה! במקום "להגדיל" את ההתקף ולפחד ממנו, פשוט לאפשר לו לעבור. זה לוקח כמה דקות בד"כ. בינתיים תוכלי לחשוב איך זה נגמר בפעם הקודמת ולדמיין איך את רוצה שיגמר הפעם. את יכולה לדמיין שבסוף ההתקף תעשי משהו שנעים לך כמו להכין לעצמך ארוחה טעימה, להקשיב לשיר שאת אוהבת, לכתוב לעצמך מכתב קצר על איך הרגשת בזמן ההתקף ואיך את מרגישה טוב כאשר הוא הסתיים. ההבנה "הגבוהה" כאן היא להיות מודעת לכך שזה התקף והוא יחלוף בדקות הקרובות ולסיים את ההתקף בפעולה חיובית כלשהי שנעימה לך.

2 דברים נוספים לקראת הסוף:

1. חרדת יתר מרחיקה את הסביבה ומשפיעה לרעה על הזוגיות!

2 .תינוקות מרגישים הכל!!! אם את בחרדת יתר, התינוק שלך ירגיש את זה ויכול לשנות את ההתנהגות שלו! לרצות יותר להיות על הידיים, לבכות יותר, השינה שלו יכולה להיפגע וכד'

אם את מתקשה בהפחתת החרדה, פני לקבלת טיפול!

 

דילוג לתוכן